Secretul invatamantului finlandez- actual, cel mai performat din lume

inv finlandezIn urma marilor investitii financiare si sociale, invatamantul finlandez a reusit sa devina cel mai performant din lume. Principiul de baza este egalitatea de sanse, indiferent de nivelul intelectual, mediul de provenienta, etnie etc. Ideatic vorbind, totul este roz. Ei au reusit insa dupa zeci de ani  de la implementare sa aiba rezultate remarcabile nu numai la testele PISA, ci in toate nivelurile de educatie: de la gradinita ana la universitate. Sistemul se bazeaza pe o competenta crescuta a cadrelor didactice si pe descentralizarea sistemului, nu exista nici macar inspectori scolari.

Testele sunt de aşa natură încât să nu-i ierarhizeze deloc pe copii, nu există liste cu note primite la evaluări naţionale, cu admişi şi respinşi, nu există eticheta elevului picat, copilul de nota 2 şi cel de nota 10, şi nu există şcoli slabe şi şcoli pentru elite. Părinţii ştiu că oriunde îşi dau copilul, el va beneficia de aceeaşi calitate a educaţiei.

Citeste mai mult: adev.ro/mvokao

Testele nu au note, nici admis/respins, elev picat sau eticheta de scoala slaba/ scoala buna. Indiferent in ce scoala ar invata, parintii si elevii stiu ca vor primi un grad inalt de educatie. In plus, modificarile legislative nu sunt valabile si pentru educatie cum se intampla la noi cu arhicunoscuta Lege a educatiei.

Iata prevederi finlandeze privind educatia:

Pregătirea profesorilor în Finlanda
• Master la universitate;

• Învățământul superior permite profe­so­rilor să adapteze teoriile educațio­nale la clasă;

• Programele includ multă practică la clasă;

• Programele de pregătire a profeso­rilor sunt foarte solicitate – doar 10% dintre candidați sunt acceptați.
• Independență la clasă, în școli cu largă autonomie;

• Stabilesc standarde înalte de cunoștințe și evaluează rezultatele elevilor;

• Profesioniști foarte apreciați.

Reformă continuă în sistemul de învățământ: • Reforma înv. pedagogic 1973; • Reforma învățământului secundar (și gimnaziu) 1982-1988; • Descentralizare 1991-1997; • Reforma politehnici 1991-1999; • Reforma înv. preprimar 2001; • Reforma înv. pentru adulți 2001-2006; • Reforma universitară 2007-2010.

Descentralizarea
Sistemul a fost descentralizat rapid la începutul anilor ’90
• Administrație publică nouă – a promovat descentralizarea; • S-a eliminat inspecția școlară și a manualelor; • Responsabilitate sporită a școlii pentru curriculum local laolaltă cu un curriculum-cadru național; • Reforma finanțării – transfer al responsabilității decizionale la nivel local.

Printre particularităţile educaţiei finlandeze se numără o încredere foarte mare în competenţele profesorilor, iar sistemul este descentralizat, nici măcar nu există inspectori şcolari.

Citeste mai mult: adev.ro/mvokao

să aibă rezultate remarcabile, nu numai la testele de evaluare PISA, ci în toate privinţele sistemului educaţional: de la grădiniţă la universitate, Finlanda ocupă primul loc în topul mondial pe educaţie în rândul statelor dezvoltate, clasament realizat de firma Pearson. Printre particularităţile educaţiei finlandeze se numără o încredere foarte mare în competenţele profesorilor, iar sistemul este descentralizat, nici măcar nu există inspectori şcolari.

Citeste mai mult: adev.ro/mvokao

Evaluarea în învățământ
• Evaluarea trebuie să sprijine dezvoltarea școlară; • Evaluarea rezultatelor școlare pe bază de eșantionare – fără clasamente; • Autoevaluarea obligatorie pentru școli și munici­palități; • Comitete de evaluare independente responsabile pentru evaluarea națională.

Aspecte-cheie privind învățământul obligatoriu
1. Calitate
• Curriculum cadru național ca bază pentru curriculumul în dezvoltare locală; • Profesori foarte competenți.
2. Egalitate
• Grupe de studiu eterogene; • Servicii de bunăstare (mese gratuite, transport școlar, sănătate, consiliere); • Acces la continuarea studiilor.
3. Cultură a încrederii
• Școli publice locale cu autonomie; • Cooperarea cu comunitatea locală.
4. Dezvoltare continuă
• Politici sprijinite de cercetare; • Dezvoltarea unui model pentru evaluare.

toţi copiii sunt îndreptăţiţi la o educaţie egală, nu trebuie lăsaţi pe dinafară fiindcă au avut un start mai nefericit în viaţă şi nu trebuie etichetaţi. Sună idealist, dar printr-un efort cumulat, finlandezii au reuşit în câteva zeci de ani să aibă rezultate remarcabile, nu numai la testele de evaluare PISA, ci în toate privinţele sistemului educaţional: de la grădiniţă la universitate, Finlanda ocupă primul loc în topul mondial pe educaţie în rândul statelor dezvoltate, clasament realizat de firma Pearson. Printre particularităţile educaţiei finlandeze se numără o încredere foarte mare în competenţele profesorilor, iar sistemul este descentralizat, nici măcar nu există inspectori şcolari. Testele sunt de aşa natură încât să nu-i ierarhizeze deloc pe copii, nu există liste cu note primite la evaluări naţionale, cu admişi şi respinşi, nu există eticheta elevului picat, copilul de nota 2 şi cel de nota 10, şi nu există şcoli slabe şi şcoli pentru elite. Părinţii ştiu că oriunde îşi dau copilul, el va beneficia de aceeaşi calitate a educaţiei. De asemenea, pentru ca în perioade de tumult politic guvernanţii să nu facă abuz de legi, ordonanţe şi hotărâri de guvern, s-a decis în anii ’70 ca în trei ministere esenţiale să nu se schimbe miniştrii mai devreme de patru ani, iar aceştia să fie numai tehnocraţi, în niciun caz oameni politici. Educaţia era unul dintre aceste ministere şi tot la ei s-a mai decis ca niciun ministru să nu schimbe ce a făcut predecesorul său, ci să completeze.

Citeste mai mult: adev.ro/mvokao


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *