In urma marilor investitii financiare si sociale, invatamantul finlandez a reusit sa devina cel mai performant din lume. Principiul de baza este egalitatea de sanse, indiferent de nivelul intelectual, mediul de provenienta, etnie etc. Ideatic vorbind, totul este roz. Ei au reusit insa dupa zeci de ani de la implementare sa aiba rezultate remarcabile nu numai la testele PISA, ci in toate nivelurile de educatie: de la gradinita ana la universitate. Sistemul se bazeaza pe o competenta crescuta a cadrelor didactice si pe descentralizarea sistemului, nu exista nici macar inspectori scolari.
Citeste mai mult: adev.ro/mvokao
Testele nu au note, nici admis/respins, elev picat sau eticheta de scoala slaba/ scoala buna. Indiferent in ce scoala ar invata, parintii si elevii stiu ca vor primi un grad inalt de educatie. In plus, modificarile legislative nu sunt valabile si pentru educatie cum se intampla la noi cu arhicunoscuta Lege a educatiei.
Iata prevederi finlandeze privind educatia:
Pregătirea profesorilor în Finlanda
• Master la universitate;
• Învățământul superior permite profesorilor să adapteze teoriile educaționale la clasă;
• Programele includ multă practică la clasă;
• Programele de pregătire a profesorilor sunt foarte solicitate – doar 10% dintre candidați sunt acceptați.
• Independență la clasă, în școli cu largă autonomie;
• Stabilesc standarde înalte de cunoștințe și evaluează rezultatele elevilor;
• Profesioniști foarte apreciați.
Reformă continuă în sistemul de învățământ: • Reforma înv. pedagogic 1973; • Reforma învățământului secundar (și gimnaziu) 1982-1988; • Descentralizare 1991-1997; • Reforma politehnici 1991-1999; • Reforma înv. preprimar 2001; • Reforma înv. pentru adulți 2001-2006; • Reforma universitară 2007-2010.
Descentralizarea
Sistemul a fost descentralizat rapid la începutul anilor ’90
• Administrație publică nouă – a promovat descentralizarea; • S-a eliminat inspecția școlară și a manualelor; • Responsabilitate sporită a școlii pentru curriculum local laolaltă cu un curriculum-cadru național; • Reforma finanțării – transfer al responsabilității decizionale la nivel local.
Citeste mai mult: adev.ro/mvokao
Citeste mai mult: adev.ro/mvokao
Evaluarea în învățământ
• Evaluarea trebuie să sprijine dezvoltarea școlară; • Evaluarea rezultatelor școlare pe bază de eșantionare – fără clasamente; • Autoevaluarea obligatorie pentru școli și municipalități; • Comitete de evaluare independente responsabile pentru evaluarea națională.
Aspecte-cheie privind învățământul obligatoriu
1. Calitate
• Curriculum cadru național ca bază pentru curriculumul în dezvoltare locală; • Profesori foarte competenți.
2. Egalitate
• Grupe de studiu eterogene; • Servicii de bunăstare (mese gratuite, transport școlar, sănătate, consiliere); • Acces la continuarea studiilor.
3. Cultură a încrederii
• Școli publice locale cu autonomie; • Cooperarea cu comunitatea locală.
4. Dezvoltare continuă
• Politici sprijinite de cercetare; • Dezvoltarea unui model pentru evaluare.
Citeste mai mult: adev.ro/mvokao